JavaScript Vereist

Deze inhoud vereist JavaScript om correct te worden weergegeven.

Schakel JavaScript in en ververs de pagina.

Emoties, zelfbeeld en toeschrijving

Emoties, zelfbeeld en toeschrijving Omgaan met belemmerende emoties Bespreek belemmerende emoties bij de leerling zo dat ze geen bedreiging vormen voor het leren (faalangst, onzekerheid, stress, afwezigheid, verveling, opwinding, boosheid). Belemmerende emoties zijn [...]

Complimenteren, acceptatie fouten en vertrouwen tonen

Complimenteren, acceptatie fouten en vertrouwen tonen Complimenteren Geef als instructeur gedoseerd complimenten als zaken goed zijn uitgevoerd. Linda zit vandaag bij jou als leerling in de auto. Ze doet erg [...]

Communicatie

Communicatie De vraag of een leerling de rijles positief beleeft hangt mede af van de manier waarop jij als rijinstructeur communiceert met de leerling. Communicatie vindt altijd plaats in een bepaalde [...]

Soorten vragen

Soorten vragen Functie van de vraag Voorbeeld Om leerlingen actief bij de les te betrekken Wie heeft hier voorrang? Nagaan of de leerling de les kan volgen Kun je [...]

Positieve beleving

Positieve beleving Stimuleer een positieve beleving bij het uitvoeren van de rijtaak. Dit kun je doen door humor, relativering, plezier in te brengen.   Maak grapjes Een instructeur heeft tijdens de rijles [...]

Leerhouding

Leerhouding Een goed leerklimaat is de beste motivatie om leerlingen met plezier en vertrouwen rijlessen te laten volgen. Vaak wordt onderwijs en instructie ervaren als iets waar je als [...]

Samenvatting onderdeel Afstemming

Samenvatting onderdeel Afstemming Hieronder vind je een samenvatting voor het onderdeel Afstemming. Klik op het icoontje rechtsboven in om de pdf te downloaden, op te slaan en/of te printen.

Zone van naaste ontwikkeling

Zone van naaste ontwikkeling De zone van de naaste ontwikkeling, geeft het verschil aan, tussen hetgeen een leerling zonder hulp kan doen en wat hij of zij met hulp [...]

Sturing naar zelfstandigheid

Sturing naar zelfstandigheid Laat bij een leerling van beginnend niveau niet te snel en teveel over aan de zelfstandigheid van de leerling. Laat je de leerling taken uitvoeren die hij zelfstandig feitelijk [...]

Sturing naar niveauverhoging vervolg

Sturing naar niveauverhoging vervolg Geef de leerling precies die steun en aanwijzigingen, die nodig zijn om de leerling een stap vooruit te helpen in het leren beheersen van de rijtaak. De mate van [...]

Ga naar de bovenkant